Početna » O nama
O nama
Toza Marković Kikinda stoji kao simbol tradicije i inovacija već preko 150 godina. Osnovana 1866. godine, naša kompanija je izrasla u jednog od lidera u proizvodnji građevinskog materijala od pečene gline, zadržavajući prestiž kao najstariji proizvođač u regionu. Prošli smo kroz različite istorijske periode, adaptirajući se i razvijajući naše poslovanje kroz vekove, a danas smo prepoznati kao simbol pouzdanosti i kvaliteta.
Istorijat kompanije
- finu keramiku (podne, zidne pločice i dekorativna keramika);
- grubu keramiku (crep, blokovska roba i upotrebna keramika).
- 100 miliona komada crepa,
- 2 miliona kvadratnih metara zidnih pločica,
- 1 milion kvadratnih metara podnih pločica,
- 13.500 tona keramičkih frita i glazura.
Vremenska linija
1886
Osnivanje kompanije
Mihael Bohn osniva Toza Marković, postavljajući temelje za proizvodnju cigle i crepa u Kikindi.
1944
Nova era
Nakon Drugog svetskog rata, kompanija dobija ime „Toza Marković“ i fokusira se na proizvodnju grube keramike.
1972
Uvođenje fine keramike
Proizvodni program obogaćen je finom keramikom i dekorativnom keramikom dobijenom trećim paljenjem.
1985
Proširenje kapaciteta
U IGM TM zaposleno je preko 2400 radnika, povećava se proizvodnja i izvoz.
1986
Izgradnja nove fabrike
Izgrađena je nova fabrika „Toza Marković“ za potrebe pogona Keramike, pogon Frita.
1988
Stvaranje nove glinare
Na zahtev SAP Kosova, izgrađena je glinara u selu Landovici kod Prizrena.
1989
Povećan izvoz
Zbog nezadovoljstva radnika platama i upravom, povećava se izvoz u inostranstvo.
1996
Tehnološke inovacije
Uvedene su nove tehnologije i otvoreni novi pogoni za dekorativne keramičke pločice i sinter podne pločice.
1998
Promena statusa
Kompanija prelazi u otvoreno akcionarsko društvo.
2006
Privatizacija
Početak poslovanja pod imenom „Toza Marković“ d.o.o. Kompanija postaje deo privatnog sektora, značajne promene u upravljanju i vlasničkoj strukturi.
2017
Digitalna štampa
Uvođenje nove proizvodne linije za digitalnu štampu keramičkih pločica.
2022
Stabilizacija poslovanja i rast
Poslovanje se stabilizuje nakon perioda teškoća, sa uspešnim izvozom u više od 10 zemalja.
Strategija razvoja
Shodno kompletnom tržišnom nastupu i poslovnoj politici, kompanija „Toza Marković“ veliki značaj polaže na razvoj. Počevši još 1996. godine da radi na strateškom razvoju, kompanija je ušla u ciklus godišnjih ulaganja, i to iz sopstvenih fondova, bez kreditnog zaduživanja u: nove programe, nove tehnologije i proširenje asortimana. Te godine je započeta nova razvojna strategija – dinamičan investicioni ciklus, kojim se znatno povećava proizvodna konkurentnost i izvozna sposobnost kompanije; učvršćuje pozicija lidera u jugoslovenskoj industriji građevinskog materijala.
Do sada je u okviru programa realizovano više velikih investicija okvirne vrednosti 25 miliona evra:
- 1996. – otvoren pogon za izradu dekorativnih keramičkih pločica postupkom „trećeg paljenja“;
- 1997. – otvoren novi pogon za proizvodnju keramičkih sinter podnih pločica;
- 1998. – otvoren novi pogon za primarnu preradu gline;
- 2000/2001. – pokrenute dve nove automatske linije za proizvodnju crepa;
- 2000/2001. – nabavljena oprema za izradu i konfekcioniranje kompozita keramičkih pločica;
- 2002. – pokrenuta nova automatska linija za proizvodnju monoporoznih zidnih pločica velikog formata, vredna 5 miliona evra
- 2008. – otvoren novi pogon za proizvodnju i automatizaciju žljebnjaka i specijalnih komada crepa;
- 2008. – pokrenuta linija za automatsko pakovanje i silikonizaciju crepa;
- 2009/2010. – pokrenute dve nove linije za automatizaciju slaganja crepa na vagone i sušare;
- 2009/2010. – prošireni proizvodni kapaciteti u okviru fine keramike za proizvodnju velikih formata (25×50 i 30×60);
- 2010. – licencirana proizvodnja novih zidnih i podnih pločica u saradnji sa italijanskim i španskim tehnolozima.
Promene u nazivu i pravnom statusu
Preduzeće je vremenom menjalo ime:
- „Braća Bohn“ do 1944 godine;
- Industrija cigle i crepa „Toza Marković” do 1959 godine;
- Industrija građevinskog materijala “Toza Marković” do 1993 godine;
- Deoničarsko društvo “Toza Marković” do 1998 godine;
- Akcionarsko društvo “Toza Marković” od jula 1998. godine;
- Vlasnička transformacija (privatizacija), ostvarena je 2006. godine po važećem zakonu.
- “Toza Marković” d.o.o. od avgusta 2016 do danas.
Priznanja i nagrade kao potvrda kvaliteta
U sklopu promocije kompanije “Toza Marković”, kao velikog proizvođača glinenih proizvoda, postoji širok spektar aktivnosti nastupa na tržištu. Kompanija “Toza Marković” prisutna je na izložbama i sajmovima građevinarstva (Beograd, Banja Luka, Bukurešt, Temišvar i dr), ali organizuje i brojne preskonferencije, prezentacije na stovarištima, u salonima keramike, na internetu… Korisnicima i kupcima su dostupni elektronski i štampani mediji, posebno izrađen program za komadno i finansijsko izračunavanje potrebnih količina crepa za sve tipove krovnih površina, kao i kataloški materijal sa svim neophodnim uputstvima za projektante i izvođače radova.
Toza Marković” je potvrdu za kvalitet dobio nebrojeno puta od zadovoljnih korisnika. Nagrade su potvrda za vrhunski kvalitet i znak da idemo u dobrom pravcu. Milioni zadovoljnih korisnika i brojni stručnjaci u žirijima, već godinama prepoznaju vrednost proizvoda naše kompanije.
Nagrade koje smo dobili :
- Zlatna medalja za kvalitet crepa na Svetskoj izložbi u Parizu 1900. godine – prva potvrda robne marke;
- Orden Svetog Save prvog reda 2000. godine – najviše priznanje Srpske pravoslavne crkve za obnovu manastira, crkava i konaka;
- Apsolutni šampion kvaliteta – Novosadski sajam;
- Nova vizura i Grand Pridž – Beogradski sajam;
- Zlatna libela – Banjalučki sajam;
- Zlatna Američka nagrada za kvalitet;
- Comite Cap Anamur – visoko priznanje istoimene ugledne međunarodne humanitarne organizacije iz Kelna 1998. godine;
- Biznis partner 1996., 1999. i 2004. godine;
- Ruža zeps – Zenički sajam;
- Zeleni list za doprinos ekologiji;
- Vukova nagrada – najviše priznanje u Srbiji u oblasti kulture;
- Ktitor – zadužbinar spomen hrama Svetog Save na Vračaru – priznanje njegove svetosti Patrijarha Pavla;
- Pehar šampiona kvaliteta – za stalnost kvaliteta i visok domet proizvoda od gline – najviše priznanje Leskovačkog sajma;
- Zlatni visak – za kolekciju keramičkih proizvoda od gline Mozaik;
- Zlatna statua za strateški menadžment – Privredne komore Vojvodine i agencije Media Invest;
- 200 najvećih preduzeća u Srbiji – po rangiranju u ediciji Ekonomske politike, na osnovu podataka ZOP i NBJ.
Društvena odgovornost
Svest o društvenoj odgovornosti u kompaniji „Toza Marković“ postoji decenijama unazad, i ne spada u nove trendove, već ozbiljnu podršku važnim elementima društva. „Toza Marković“ je ne samo industrijski gigant, već i značajna karika u društvenom, kulturnom, sportskom i humanitarnom životu zajednice.
Kompanija „Toza Marković“ je oduvek bila svesna svoje uloge u društvu, ne samo kao kolektiv koji sopstvenim napretkom potpomaže razvoj grada Kikinde i lokalnih oblasti, već kao i kompanija koja pruža aktivnu podršku društvu kao celini.
Afirmišući u punoj meri društveno odgovorno poslovanje, kompanija je dosta učinila i čini na planu dobrotvorstva, humanitarnih aktivnosti, sponzorstava i pomoći projekata opšteg dobra u sferi kulture, nauke, obrazovanja, zdravstva, ekologije, sporta i verskih zajednica, kako u lokalnoj tako i široj zajednici. Izdvajamo neke: domaćin i pokrovitelj Internacionalnog simpozijuma skulpture Terra; sponzorstvo YU olimpijskog tima „Barselona 92“, „Atalanta 96“, Rukometne reprezentacije na svetskim i evropskim prvenstvima, Vaterpolo reprezentacije na najvažnijim takmičenjima, Memorijala „Miroslav Antić“, Zmajevih dečijih igara, Književne nagrade „Dušan Vasiljev“, izgradnje objekata za smeštaj izbeglica…